Про Академію

Меню

У МАУП відбувся круглий стіл «Філософія музики як напрям сучасного філософування»

19 Лютого 2016 13:02

18 лютого в Українсько-Азербайджанському інституті соціальних наук і самоврядування Г. А. Алієва МАУП відбулося засідання круглого столу на тему «Філософія музики як напрям сучасного філософування: проблеми становлення»

На початку засідання завідувач кафедри філософії професор Юрій Мєлков у вступному слові зазначив, що музика є важливим проявом сучасної культури, який водночас є міждисциплінарним проявом філософування, а відтак потрібно бути кваліфікованим спеціалістом як у сфері філософії, так і у сфері музики, аби пізнати філософію музики як напрям сучасного філософування і розглядати її проблеми становлення.

Серед основних тем, які розглядалися науковцями були:

  • Філософія музики: повноцінна дисципліна, підрозділ естетики чи міждисциплінарна програма?;
  • Музика як філософія, що звучить: Боецій, Декарт, Руссо, Ніцше;
  • Філософські аспекти музичної форми: варіації,  рондо, соната;
  • Космологічні аспекти музики: гармонія сфер;
  • Філософія і музика XX і XXI століть: додекафонія і новітні техніки композиції.

Цікавим став виступ кандидата фізико-математичних наук, професора Олександра Пустовіта на тему «Філософія і музика – ізоморфізми». У своїй доповіді професор виклав концепції музики, наочно проілюструвавши їх музикальними творами великих класиків. Так, описуючи концепцію вічного повернення, так званого «рондо», Олександр Віталійович запропонував прослухати твір фортепіано «До Елізи» Людвіга ван Бетховена. На думку науковця концепція вічного повернення втілена у музиці за формулою АВАСА. Ще одна формула, котру запропонував Пустовіт, була А А1 А2 А3 – формула концепції варіацій. Музично цю теорію було проілюстровано за допомогою «24 капрису» Ніколо Паґаніні. А у творі Ріхарда Вагнера з опери «Валькірія» науковець побачив наочну ілюстрацію концепції нескінченності у музиці.

Не менш пізнавальною стала доповідь професора Юрія Мєлкова на тему «Бах як філософ», в котрій науковець розглядав німецького композитора як містичного філософа. Наскрізною ниткою доповіді стала ідея що мистецтво для Баха було релігією і самоціллю, а музика способом Богослужіння.

В процесі обговорення доповідей професор кафедри соціології Юрій Сурмін відзначив, що музика співіснує з різними видами знання: і з філософією, і з психологією, із соціологією, і з педагогікою. Вона впливає на людину  у двох формах: як стимулятор, так і транслятор. У своїй промові Сурмін констатував, що сьогодні українське суспільство, нажаль, має вузьку соціальну базу впливу на рядового Українця, і вбачає вирішення цієї проблеми шляхом впливу інструментів педагогіки.

Круглий стіл проводився в межах теми науково-дослідної роботи кафедри філософії «Формування ціннісно-смислових орієнтирів існування людини в сучасному суспільстві: роль культури та філософії».

Ольга Коробій

Поділитися посиланням: