«Хрест — краса Церкви» — духовна бесіда на Великій піст

Третя неділя Великого посту присвячена вшануванню і поклонінню святому хресту. Цієї неділі Церква нагадує нам про хресні страждання, Голгофу і скорботу кожного православного християнина. Святе Письмо і християнське богослов'я акцентує нашу увагу на тому, що саме хрест є головним знаряддям спасіння всього світу, символом перемоги добра над злом і реальними силами диявола. Протестантський світ все частіше звинувачує православних християн у тому, що Православ'я закликає людей поклонятися дерев’яним дошкам, деревам і прославляти знаряддя тортур і смерті.


Хрест — краса Церкви

Нерідко так буває і в світському світі, коли циніки, крайні прагматики і скептики говорять про те, що смішно, коли воїни присягають перед прапором, цінують бойові нагороди — медалі та ордени, зберігають мундири і взагалі захоплюються світом геральдики. Адже, якщо допустити цю цинічну і страшну думку як аксіому, то дійсно виходить, що людина, присягаючи Батьківщині, цілує ганчірку, носить мідні брязкальця на грудях і, до чого тут реальне життя, кров, смерть і мужність воїнів. І тільки ті, хто воював насправді, хто чув звуки від пострілів і вибухів, знає, що таке кров, піт, рани та смерть бойових товаришів. Людина, яка пройшла війну, знає, що таке бойові нагороди, що таке прапор полку, мундир і честь офіцера. Так і справжній християнин розуміє, що хрест, на якому був розіп'ятий Господь, на якому Боголюдина проливала кров за весь світ, нагадує нам про духовну боротьбу кожної людини зі злом, смертю, прокляттям і неправдою. Вшановуючи хрест, ми не тільки вшановуємо страждання Христа, а й отримуємо від Бога підтримку, силу і захист — від святого хреста — райського дерева життя, прапора перемоги над пеклом і смертю, своєрідним символічним золотим орденом за мужність у боротьбі з силами зла. Парадоксально, але у таємниці Христової спокути, відкуплення, зцілення, прощення й освячення, знаряддя вбивства — хрест — стає символом перемоги над самою смертю. Святий апостол Павло нагадує кожній людині, що «завжди мертвiсть Господа Iсуса носимо в тiлi, щоб i життя Iсусове вiдкрилося в тiлi нашому... Знаючи, що Той, Хто воскресив Господа Iсуса, воскресить через Iсуса i нас» (2 Кор. 4:10; 14). Архієпископ Іларій (Шишковський) (1969 – 2018), доктор богослов’я, який стояв біля витоків та створення кафедри теології та християнської комунікації МАУП, у своїх проникливих та глибоких проповідях нагадував про те, що хрест — це велика сила, велика милість, скіпетр Божественного Царя, Великий Престол, на якому Господь звершив спасіння усього людства.

Церковна поезія оспівує хрест у своїх хрестопоклонних співах на богослужінні: «Хрест — краса Церкви, хрест — вірних утвердження, хрест — ангелів слава і демонів лють». Вшановування святого хреста, поєднане з гарячою молитвою і полум'яної вірою, проганяє усілякий страх і всиляє в душу мир, світло, благодать і духовне благоговіння перед Богом. Православна Церква вчить, що хрест і хресне знамення для нас священні й чудодійні не самі по собі, не завдяки нашим зусиллям (освячення хрестика у храмі і придбання в ювелірному магазині), а тільки силою розп'ятого на хресті за все людство Боголюдини Христа Спасителя. Від Бога святий хрест отримує освячення і благодатну силу. Церква завжди застерігає православних християн від бездумного, механічного використання святого хреста в духовному житті. Вшановування хреста без вшанування самого Христа — це згубний шлях помилкової магії і язичницького сприйняття життя. Християнин, поклоняючись хресту, поклоняється не дереву, а самому Живому Христу, який пролив свою кров на хресті за усе людство.


Архієпископ Іларій (Шишковський) (1969 – 2018)

Отже, у третю неділю Великого посту (хрестопоклонну) Церква вшановує хрест Христа Спасителя не як ганебне знаряддя вбивства, а як реальну животворчу силу Творця Всесвіту, як переможний прапор перемоги над смертю, зневірою та відчаєм. Кожен християнин чудово розуміє, що сила хреста — це знищення сили та влади демонів і сатанинської навали. Православна Церква вірує, що у святому хресті присутня енергія Христа, і тому християни не тільки зображають хрест і розміщують у храмах, квартирах, офісах нарівні з іконами, вони також носять хрест на грудях, хрестяться хресним знаменням, благословляють хрестом одне одного.

З точки зору християнської аскетики, все життя християнина — це несіння власного життєвого хреста, перенесення всіх страждань і знедолення без нарікання. Цьому питанню присвячено багато богословської та світської літератури. Практично кожен день християнин чує патетичні слова та тріумфальні проповіді про «велику силу страждання». І ось, саме в цьому питанні важливо не впадати в лицемірство, спекуляції та демагогію. Нерідко доводиться чути від вгодованої людини, з цигаркою в руці та чаркою дорогого віскі, який ніколи у своєму житті не відчував справжніх страждань, глибокі роздуми про стриманість, смирення, духовну лагідність, покаяння та піст.


Хрест — це велика сила, велика милість, скіпетр Божественного Царя, Великий Престол

Важливо сказати, що розсудлива людина не сприймає проповіді про важливість стриманості, смирення з автомобільної підніжки дорогого джипу. У цьому багато протиріч духовного буття християнина. Демагогія, порожні розмови, спекуляції на тему духовності, посту, молитви підміняють собою реальні явища християнського подвигу, страждання і мучеництва і свідчення про Христа. А з іншого боку, християнин покладаючись тільки на свої сили, пост, молитви, зневажаючи милість і любов Бога, може прийти до внутрішнього спустошення, зневіри і навіть відчаю.

Здебільшого, людина, обтяжена пристрастями, не бачить світла любові Бога, сконцентрована тільки на собі, хресті, стражданні, Голгофі, може в остаточному підсумку, прийти до повного розчарування в релігії. Важливо пам'ятати, що справжній шлях до спасіння і аскези пролягає через Голгофу і Воскресіння. Якщо немає відчуття воскресіння та оновлення буття в душі і серці, духовного перезавантаження, преображення в містичному бутті Церкви, то немає і справжніх результатів в духовному житті християнського світу.


Протоієрей Діонісій Мартишин,
доктор наук з державного управління, доктор теології, доцент,
завідувач кафедри теології та християнської комунікації МАУП

Слова церковної молитви «Слава, Господи, хресту твоєму чесному і Воскресінню» регламентують динаміку духовного життя, нагадують кожній людини, що тільки шляхом воскресіння можна прийти до Бога. Православна Церква проповідує усьому світові і кожній людині Євангеліє — Благу радісну звістку про Воскреслого Христа. Отже, сьогодні під час Великого посту, коли наші тілесні сили згасають, Господь через свій хрест підтримує кожного з нас, прикликаючи увесь світ до своєї любові, спасіння та сили. Тільки духовна радість живого Богоспілкування, пророча відвага, апостольський оптимізм у проголошенні Благої звістки — здатні здолати сум, скорботу, духовну гризоту та відчай повсякденного й багатостраждального життя кожного християнина.

Протоієрей Діонісій Мартишин

Поділитися посиланням: