Місія апостолів як фундамент церковної комунікації

Головне у нашій вірі в нашому житті  це наближення до Бога.
Оселення Бога в нашому серці і прояв Його присутності в нас.

Єпископ Команський Михаїл (Аніщенко)

 

Вирішення глобальних проблем сучасної людини, пошук науковцями розробок нових технологій і моделей людського буття, процеси модернізації України значною мірою обумовлено не лише емпіричними науковими знаннями, й глибиною релігійних уявлень про рушійні сили культурного розвитку сучасної цивілізації. Важливо зауважити, що життя вселенського православ’я не можна звести лише до храмового богослужіння, дотримання певних ритуалів, оскільки християнська теологія насамперед наука, істинне знання про Бога, яке святі Церкви Христової називавали Христовою наукою. У цьому контексті служіння Українській державі, вільному народові, нащадкам славних козаків, багатогранним процесам освіти і науки є певним служінням й українському християнству без конфесійних означень історичного шляху: УГКЦ, РКЦ, УПЦ та ПЦУ.

Не просте завдання стоїть перед українським православ’ям, що полягає у вирішенні багатьох проблем православних християн України. Митрополит Львівський і Сокальський Димитрій (Рудюк), доктор церковно-історичних наук, професор, директор Інституту церковної історії розмірковує: «Перед Православною Церквою України багато стоїть проблем і сама головна, це не повторити помилок попередніх століть, коли Церкву намагались перетворювати в офіс обер-прокурора. Це завдання надто важливе. Воно потребує від нас доброї аналітики, знань і відчуття духу часу. Між іншим, ця ситуація, яку ми переживаємо, спочатку карантинні обмеження, а тепер агресія та війна, багато в чому, як не дивно сприяє усій Церкві і переглянути деякі моменти несумісні з Христовою Правдою та Його Наукою» [Димитрій (Рудюк), митрополит. Соборність Православної Церкви України історична ретроспективна та сучасний стан // Православ’я в Україні. До 300-річчя з Дня народження преподобного Паїсія Величковського та Григорія Савича Сковороди: Збірник статей. К., 2022. С. 22].

Відомо, що місія християнської Церкви має ґрунтуватися на смислових, ціннісних, ідейних та фундаментальних засадах теологічної науки. І питання полягає в тому, як ці смисли та сутності ідентифікувати. З цього приводу випливають різні підходи щодо розуміння християнської теології, особливо у світській вишах, де існує певна творча свобода, плюральність і вільна конкуренція думок. Однак є і спільне, характерне для світської наукової і справжньої церковної думки, це комунікація, спілкування, обмін думками і прагнення до компромісу.

 Священні і жертовні події всесвітньо-історичної боротьби України за свободу і демократію починаються з виховання, освіти, вивчення власної культури і релігійної філософії. І на цьому шляху Міжрегіональна Академія управління персоналом (МАУП) досягає значних висот у галузі журналістики, психології, літератури, видавництва, спорту, а також духу, мужності, відваги, інновацій і майбутнього вільного світу усієї Європи.

Глобальні історичні й культурні перетворення, яких зазнає українська освіта, сприяють позитивним змінам не лише в економіці, політиці, культурі, а у ставленні до релігії. Соціально-ціннісні засади розвитку християнської теології в новітній історичній ситуації є не просто умовою зміни системи суспільних відносин, а й вагомим духовним впливом на церковну динаміку і розвиток християнської місії в Україні.

Місія Церкви потребує наукової рефлексії за законами теологічної науки, у парадигмі соціально-ціннісних засад християнської моралі і реального спілкування християнського світу, яка не може не бути відірваною від соціальної і культурної реальності сьогодення. Незважаючи на вкрай ідеалізований характер багатьох християнських ідей, духовні прагнення християнина все ж мають реальне підґрунтя людської комунікації, як простору розвитку Христової любові і спілкування у порозумінні. Загалом духовні ідеї християнства, теологія, антропологія святих отців Церкви вже давно вийшли за межі свого історичного періоду раннього християнства, чи епохи Вселенських соборів, і визначили для різних суспільств Європи чіткий вектор духовно-релігійного, науково-гуманітарного розвитку на тисячоліття, в тому числі в аспектах формування та реалізації місії релігійних громад і демократичного суспільства в цілому. Аналіз історичних праць з історії Православної Церкви, що дійшли до нас з глибин тисячоліть, дає підстави визначити те, що християнська апостольська місія є певним простором духовно-релігійної комунікації.

Проповідь, богослужіння, духовні настанови, соціальне служіння апостолів формували простір для здійснення церковних комунікацій, а теологічна мова була лише інструментом, як написали б сьогодні науковці, технологією церковних комунікацій. Комунікаційна спрямованість церковної місії, яку заклали святі апостоли, має безперервний і динамічний характер. Ця функція відіграє не менш важливу роль, ніж академічна теологічна місія, літургійне життя Церкви, що врешті-решт потребує постійної уваги світських і церковних науковців.

Саме тому важливою подією в житті українського православ’я стала презентація першого в новітній історії України видання богослужбового Апостола у форматі апракоса. Нагадаємо, що апракос (лекціонарій) —  тип богослужбових книг Святого Письма, де апостольський текст Нового Завіту укладено згідно з річним календарним розкладом богослужбових читань. Цей перший за кілька століть Апостол-апракос українською мовою є новим удосконаленим перекладом з грецької для богослужбового використання за богослужінням. Презентація важливої богослужбової книги відбулася у Ставропігії Вселенського Патріархату в Україні 13 грудня 2023 року у день престольного свята Ставропігії —  святого апостола Андрія Первозванного, у великій святині українського народу —  Андріївській Церкві на Андріївському узвозі столиці.

Відвідуючи цю важливу подію, Денис Мартишин, доктор наук з державного управління, доктор теології, доцент, завідувач кафедри теології та християнської комунікації Навчально-наукового Інституту психології та соціальних наук МАУП, директор духовно-просвітницького Центру імені Святих Апостолів, спілкуючись з Екзархом Вселенського Патріарха в Україні єпископом Команським Михаїлом, православними ієрархами, духовенством, перекладачами, науковцями, поділився своїм досвідом з церковної комунікації, апостольської проповіді і подарував богословську літературу, видану кафедрою теології и християнської комунікації.

Важливо зазначити, що Екзарх Вселенського Патріарха в Україні єпископ Команський Михаїл (Аніщенко) є талановитим церковним спікером, проповідником, вміє на високому рівні організовувати церковне спілкування у дусі братської християнської  любові, соборності, взаємоповаги і толерантності, що є продовженням місії святих апостолів на святій українській землі і «соціальним виміром звіщення Євангелія» [Папа Франциск. Радість Євангелія (Evangelii Gaudium. Львів, 2014. С. 189].

Здавалося б, можна впевнено сказати, що християнська єдність у світі, постійне взаємозбагачення культур західного і східного християнства через діалог і невпинний рух християн до єднання у Христі — найважливіше і актуальне духовне питання. Але реальність церковного сьогодення України свідчить, що такі сподівання повною мірою ще не виправдалися, хоча сучасні церковні інтелектуали обговорюють ці питання і наважуються перевести їх у фокус практичного життя українського православ’я.

Отже, дослідження питань історії християнської Церкви, її єдності, ролі й реального впливу на сучасний світ нерозривно пов’язані з еволюцією розвитку теології як науки, богослужінням, комунікацією, просвітництвом, соціальним служінням, розвитком книговидання, що і є фундаментом священної місії християнства. Можна сказати, що теологія — це кровоносна система священної місії Церкви. І ця теза має під собою стійке історичне і культурне підґрунтя, адже діяльність будь-якої сучасної релігійної громади не може відбуватися в теологічному, ціннісному й інформаційному вакуумі. Усі богословські процеси церковного життя нерозривно поєднані з пошуком, накопиченням, збереженням та поширенням достовірної і правдивої інформації про історію, теологію, місію, сьогодення та есхатологічне майбутнє християнства.

Богданенко Анатолій, кандидат наук з державного управління