Про Академію

Меню

ЩО КРАЩЕ ДЛЯ ВИПУСКНИКА 9 КЛАСУ: ТЕХНІКУМ ЧИ ШКОЛА? ДУМКА ЕКСПЕРТА

01 Березня 2021 16:02

Які особливості  організації освітнього процесу у сучасному закладі фахової передвищої освіти?  Чим відрізняється життя старшокласника від студентських буднів першокурсника?  Які перспективи розвитку цієї освітньої ланки в Україні?   Ці та інші  запитання ми задали нашій гості директору ПВНЗ «Економіко-правовий технікум  при Міжрегіональній Академії управління персоналом» доктору наук з державного управління Чорній Катерині Павлівні.

  - Розкажіть про історію створення Економіко-правового технікуму при Міжрегіональній Академії управління персоналом  та його перші кроки на освітній ниві?

Наш заклад, Економіко-правовий технікум при  Міжрегіональній Академії управління персоналом розпочав свою освітню діяльність  у  2001  році;  співзасновниками  його були Московська районна рада міста Києва  та Міжрегіональна Академія управління персоналом. З перших років свого існування  він  викликав  посилену  зацікавленість  школярів, – насамперед тому, що  тут пропонувалися  нові спеціальності, яких потребував тодішній ринок праці, а також враховувалися найсучасніші освітні досягнення: актуальне оснащення, інноваційні  технології,  досвідчені кадри.  З 2001  до 2021  року  тут отримали  дипломи молодших спеціалістів   майже дев'ять   тисяч  випускників – менеджерів, соціальних працівників, юристів, бухгалтерів, фінансистів, програмістів, банківських  службовців,   фахівців у галузі туристичного бізнесу. Багато вихованців  отримали тут безкоштовну освіту (щорічно приймали на безкоштовне навчання до 40 осіб з числа соціально незахищених мешканців району) своїх учнів надсилали до нас і дитячі будинки.  Ми завжди  проводили  широкомасштабну  підтримку дітей – сиріт та соціальну підтримку  молоді з обмеженими можливостями (для цієї категорії при закладі довгий час працювало відділення «Соціальне партнерство»); зараз такі діти навчаються у звичайних групах, – на мою думку, це і є головна мете інклюзивного навчання. Важливою частиною освітнього процесу тут завжди було позанавчальне життя студента: технікум, як і МАУП,  вважає культурно – естетичне виховання, спортивно – оздоровчу роботу,  формування громадської активності,  соціальну  профілактику такими ж складовими процесу формування майбутнього фахівця, як і уроки. Таким чином, засновники, викладачі і студенти  обрали    за мету довести  переваги середньої спеціальної школи над загальноосвітньою,  і це  стало загальновідомим  фактом, про що і будемо вести мову сьогодні.

- За якими напрямками сьогодні проводиться фахова підготовка у Технікумі?

Сьогодні заклад готує  фахових молодших бакалаврів за наступними спеціальностями: «Облік  оподаткування», «Фінанси, банківська справа та страхування», «Менеджмент», «Інженерія програмного забезпечення», «Комп'ютерні науки та інформаційні технології»,  «Право», «Соціальна робота», «Туризм». За усіма  напрямами  працює і заочне відділення; з 2017 року розпочато зарахування іноземних студентів на денне навчання;  працює  заклад  і над розвитком дистанційної освіти.

Сучасна ситуація з навчанням в умовах карантину суттєво прискорила цей процес  і посприяла підвищенню рівня засвоєння інформаційних технологій як викладачами, так і студентами.   Станом на сьогодні у нас  впроваджена  профільна середня підготовка; підготовлено нові навчальні програми.

Безсумнівно, найголовніше в освітньому процесі – це студенти і викладачі, але доволі важливою характеристикою закладу є і його матеріальна база. У нас є чудова можливість   користуватися  матеріальними надбаннями нашої Академії,   зокрема, однією  із  найкращих українських студентських бібліотек – книжковим арсеналом  Міжнародного бібліотечного центру  МАУП,  а також гуртожитками, аудиторним фондом, конференц-залами, кінозалою, спортивними  площадками та  іншими об’єктами соціальної інфраструктури.

 

- Які  найголовніші переваги технікуму над школою?

 Після закінчення навчання у 9 класі  учень може  вступити до технікуму або залишитися у старшій школі.  Втім, інколи  вибір обмежений, адже у низці шкіл існує конкурсний відбір учнів 10 класів .  Разом з тим, усім відомо, що в технікумі він отримає професію набагато раніше, ніж однолітки, які все ж таки залишаються навчатися у школі.  Так,  студенти, які навчаються у нас , наприклад, за спеціальністю «Фінанси, банківська справа та страхування», отримують фах уже через три роки після вступу. А в цей час   їхні колишні однокласники закінчать лише 1 курс університету, якщо, звичайно, успішно складуть ЗНО.  Випускник технікуму сьогодні теж складає ЗНО при умові вступу до університету,  але він може   обмежитися лише ДПА, якщо планує отримати  фахову передвищу освіту.  Втім,  усі наші вихованці успішно складають ці випробування і отримують дипломи бакалаврів і магістрів у МАУП та в інших українських і закордонних університетах.

До безумовних переваг належить і те, що у них будуть набагато кращі умови для майбутнього працевлаштування (80% випускників технікуму, закінчуючи магістратуру, уже мають початковий досвід роботи). А це величезна перевага для роботодавця!  Ну і, звичайно, не забуваймо і  про   соціальний статус: «студент» звучить значно солідніше, ніж «школяр», -  самостійними  і незалежними стають тут удвічі швидше, ніж у школі.  А ще  в нас кожного  чекає веселе студентське життя: численні туристичні подорожі, творчі та інтелектуальні проекти, змагання, фестивалі, безкоштовні гуртки та секції в МАУП , і ще багато чого, що  заповнює  життя молоді новим цікавим змістом.

Технікумів ( як і університетів) сьогодні чимало. Уявіть собі, що я – абітурієнт. Чому саме   я маю  обрати Економіко-правовий технікум при МАУП , а не інший технікум або коледж?

 

Серед беззаперечних причин я б найперше назвала затребувані ринком праці спеціальності, гарантовану   можливість  вступити відразу на 3 курс до Академії, можливість  знайти роботу  ще під час проходження практики, адже базами нашої практики є найвідоміші в Україні банки, туристичні фірми, юридичні установи, успішні підприємства (і чимало студентів цією можливістю користуються). Окрім цього, у нас завжди є можливість   перейти на заочне навчання (після отримання атестату про повну середню освіту, тобто, після закінчення 2 курсу).  Якщо ж студент з іншого міста, то для нього у  безпосередній близькості від технікуму знаходяться непогано облаштовані гуртожитки . А ще ми  дуже зручно розташовані у Києві: центр міста, поруч метро та зручна транспортна розв’язка.   Чимало переваг можна віднайти і при вступі до технікуму: у  ході вступної кампанії   наш заклад, керуючись   дозволом   Міністерства освіти і науки України,   проводить  і зарахування   на вакантні місця  ІІ курсу (денна і заочні форми навчання)  випускників 11 класу, які успішно  склали випробування ЗНО лише з двох, а не з трьох обов’язкових навчальних предметів.  Таким абітурієнтам (якщо вони  набрали  потрібну кількість балів  з української мови і ще з одного відповідного  предмету),   технікуми пропонують   зарахування  відразу на  ІІ курс за усіма спеціальностями (а, оскільки  їх  спектр у нас доволі   широкий, то і у наших  правилах прийому передбачені іспити практично з усіх дисциплін, які виносяться на ЗНО). Тобто, абітурієнт обов’язково знайде тут професію до душі, а зарахування  на ІІ курс  дозволить випускнику школи   не втратити час для отримання  вищої освіти, оскільки  через 2 або 3 роки (залежно від обраного фаху)  він отримає  диплом. Абітурієнтам, які не набрали   відповідної кількості балів  при складанні ЗНО, ми пропонуємо вступати на І курс на основі базової середньої освіти (свідоцтва про закінчення 9 класів).

І, щонайголовніше: для закладів нашого рівня акредитації дуже актуальним є  питання практичної підготовки, оскільки тривалість навчання  за економічними  напрямами  – (у  нас це: «Фінанси, банківська справа та страхування», «Фінанси і кредит», «Облік та оподаткування», «Менеджмент»)  – лише три роки (за спеціальністю «Менеджмент» – 3.6), з яких перший рік і практично половину другого ми витрачаємо на загальноосвітній цикл, а ще , як відомо, в кінці другого року тепер ще й зосереджуємося на складанні ЗНО із загальноосвітніх дисциплін , знову ж таки втрачаючи час , необхідний для  професійної підготовки. Фактично  40-50  відсоткам наших випускників  вдається влаштуватися за спеціальністю, але ми прагнемо зробити цей відсоток більшим унаслідок наступних заходів:

провадиться постійний моніторинг нових професійних  компетентностей ,  ми на постійному зв’язку з нашими найбільшими роботодавцями, які повідомляють нам про нові вимоги до фахівців, і, відповідно до цього, ми вносимо зміни в робочі навчальні програми . Уже багато років  навчальна практика на другому курсі (на навчальну практику державними програмами  освітньої підготовки відводиться  приблизно 20 відсотків навчальних годин) проходить на базі підприємств, установ, організацій, причому ми не обмежуємося відвідуванням, а намагаємося пройти майстер-класи, засвоїти нові знання, взнати про нові програми і послуги.  Щодо виробничої практики на останньому курсі, то заклад давно відмовився від самостійного влаштування студентів на практику, оскільки це, за рідкісними винятками, має суто офіційний характер: у нас підписані офіційні договори з банками, страховими компаніями, фінансово-кредитними установами, ми оплачуємо роботу керівників практики, і ми на сьогодні дуже вдячні працівникам «Ощадбанку», «Приватбанку», ПУМБу, «Оранті» за вклад в освіту наших студентів, а також за те, що  часто  стають їх першими роботодавцями. 

Скажіть, будь –ласка, а є якісь відмінності між  шкільними вчителями та  викладачами  технікумів?      

 

         Неетично було би стверджувати, що у нас вчителі кращі ніж у школі. Адже це залежить  від самої особистості, і від  адміністрації, і від матеріальної  бази, і від старанності наших вихованців.  А відмінності – лише у тому, що в технікумі з дітьми працюють  не тільки вчителі, але й висококваліфіковані викладачі, які мають досвід практичної роботи в організаціях, на підприємствах, у підрозділах державної служби.  Бій   за знання неможливо виграти без допомоги викладача-практика. У  першу чергу, завдяки їх  педагогічному таланту  студенти успішно профільні дисципліни.   Сьогодні у колективі    півсотні науково-педагогічних та педагогічних працівників,  серед яких   7  мають наукові  ступені та вчені звання. Тут працює 6 докторів філософії;  більшість викладачів    мають  вищу категорію та   посаду  «старший  викладач», троє із педагогів – викладачі-методисти. Серед них – автори підручників, посібників, методичних розробок; переможці  освітянських конкурсів «Учитель року» і «Педагогічна знахідка».  Без перебільшення скажу, що працівники закладу -   досвідчені та висококваліфіковані  педагоги.   Не уявляю наш заклад без справжніх митців своєї справи  О. В. Кузьмич, С.Г. Шилкіної,  М. Є. Полинцева,  О. Я. Семен, П. В. Кіндрата, С. І. Чернея.     Наші   педагоги  підготували чимало  переможців та призерів багатьох міських та районних олімпіад та змагань,  особливо  пишаємося перемогами у  Всеукраїнській олімпіаді з інформатики, у міських  конкурсах  та олімпіадах з програмування,  з англійської мови, з туристичних дисциплін. 

За  ці 20  років роботи наші  педагогічні працівники  підготували  переможців   та призерів багатьох міських та районних  та всеукраїнських інтелектуальних змагань: наші вихованці систематично досягають вершин у  міських та всеукраїнських олімпіадах з  інформаційних технологій, у  конкурсах із  загальноосвітніх та спеціальних дисциплін;  у командних змаганнях з брейн-рингу між технікумами  м. Києва  (де були лідерами шість років поспіль). Ми неодноразово ставали  чемпіонами району з футболу, були постійними   членами  та очільниками  діяльності Студентської ради  при Голові Голосіївської районної у м. Києві державної адміністрації, активними  учасниками та переможцями загальноакадемічних, районних і міських   творчих, соціальних, екологічних, спортивних проектів. За ці та інші досягнення   педагогічний та студентський колективи    ПВНЗ «Економіко-правовий технікум при Міжрегіональній академії управління персоналом»  нагороджені численними  відзнаками  МАУП,   Голосіївської районної у м. Києві державної адміністрації, Ради директорів закладів І-ІІ рівнів акредитації м. Києва, Голови Київської міської державної адміністрації,  Головного управління   освіти і науки при КМДА,  Національного центру «Мала Академія наук України» та іншими нагородами.

 Також ми намагаємося розширити професійні компетентності за рахунок позанавчальних заходів:  відвідуємо усі можливі виставки  та бізнес- тренінги, запрошуємо з лекціями фахівців у галузі економіки і фінансів (використовуємо навіть їх рекламний інтерес до аудиторії ); проводимо ділові ігри та конкурси.  Пошуки нових форм впровадження   професійної освіти тривають. Це питання стало предметом частих дискусій у роботі  директорів закладів І-ІІ рівнів акредитації м. Києва. Кожний заклад має свій досвід у цій царині, і ми намагаємося запозичити його і запропонувати і свої   деякі досягнення.

 

  Як ви залучаєте випускників  шкіл до навчання у Технікумі?

 

Наш студентський контингент – це не лише кияни, але й багато іногородніх студентів. Щороку ми  пропонуємо  нашим потенційним абітурієнтам оновлений інформаційний пакет закладу: проводимо презентації у школах, беремо участь у ярмарках вакансій, організовуємо предметні олімпіади, налагодили роботу підготовчих курсів, листуємося з дирекцією шкіл, працюємо у соціальних мережах, залучаємо шкільну молодь до наших творчих проектів, організовуємо для них Дні відкритих дверей.   Чимало років поспіль доволі цікавою формою роботи з абітурієнтом були профорієнтаційні тестування, які  надають  змогу молодій  людині визначитися з  обранням майбутньої  професії.  Значна  кількість студентів з числа незахищених верств населення району щорічно звертається з клопотаннями про пільгове навчання безпосередньо до Голови наглядової ради МАУП, так, наприклад,  у поточному  навчальному році понад 200  студентів  навчаються зі знижкою в оплаті від 5 до 100%.  

Чи підтримуєте ви зв’язки з випускниками? Хто з них досяг особливих успіхів?

Ми пишаємося усіма своїми вихованцями, і їх великі і маленькі успіхи дарують неабияку радість педагогам.  Звичайно, особлива гордість і золотий фонд технікуму – його відомі випускники,  адже прийнято, що головною   славою    будь-якого закладу є  досягнення  тих, кого  він готує до життя.  А серед них є судді, депутати і державні діячі, науковці і підприємці, дипломати і менеджери вищої ланки,  викладачі, спортсмени,   військові,  актори,  громадські діячі,  поліцейські,  бізнесмени .   Уся країна  знає тепер «золоту рибку»  Параолімпійських  ігор Катерину Істоміну та учасника «Ігор нескорених» Павла Мамонтова; прославив технікум і відомий поет, військовий кореспондент і ветеран АТО Володимир Патола;  тішать професійними успіхами профспілковий лідер  Сергій Кубанський,   футболіст  Олег Баранник та боксер Даниїл Спірко, частими гостями є  керівник Федерації мотоспорту  Марина Гарбуз,  шоумен Максим Красота і багато інших.  Чимало  випускників трудиться пліч-о-пліч зі своїми вчителями на викладацькій ниві, а, загалом, їх сотні і тисячі , – успішних, активних і наполегливих  молодих людей, які чудово навчалися, займалися  багатосторонньою творчістю і використовувати кожний  момент  студентського життя  для того, аби набути досвіду. Саме такими ми хочемо бачити своїх вихованців – кращими представниками молодої української еліти.

Поділитися посиланням: