Щорічна доповідь Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні
18 травня 2021 року о 14-00 відбулася відео-конференція Щорічної доповіді Уповноваженого Верховної Ради України з прав людини за 2020 рік про стан додержання та захисту прав і свобод людини і громадянина в Україні.
У заході взяли участь представник Уповноваженого з дотримання соціальних та економічних прав Степаненко Олена Анатоліївна, директор Департаменту моніторингу соціальних прав Глущенко Світлана Аркадіївна, начальник відділу права на освіту та культуру Міцерук Олена Григорівна та студенти і викладачі закладів вищої освіти.
У Щорічній доповіді йшлося про випадки порушень прав і свобод людини і громадянина органами державної влади та місцевого самоврядування, об`єднаннями громадян, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форм власності та їх посадовими і службовими особами та заходи, які вживав Уповноважений для відновлення порушених прав. Доповідь також містить дані про результати перевірок і моніторингових візитів працівників Секретаріату Уповноваженого й висновки та рекомендації для поліпшення стану забезпечення прав і свобод людини і громадянина.
Загалом по Україні за 2020 рік Уповноважений Верховної Ради України з прав людини отримав 48 тисяч повідомлень про порушення прав. Найбільша кількість із них стосувалася громадянських і політичних прав (50,3%) й економічних, соціальних і культурних прав (22,1%).
Уповноважений зазначила, що з початком пандемії COVID-19 та карантинних заходів з квітня 2020 року щомісячна кількість повідомлень про порушення прав людини почала зростати у порівнянні з аналогічними періодами 2019 року: у травні кількість повідомлень зросла на 30%, у червні – на 75%, у липні – на 97%. Надалі до кінця року щомісячна кількість повідомлень була більшою в середньому на 60%.
Крім того, із загальної кількості повідомлень про порушення громадянських та політичних прав у 2020 році 69% (16 742) становлять повідомлення про порушення права на інформацію та звернення до суб’єктів владних повноважень. Зазначено, що серед проблем є ненадання або неповне надання інформації; необґрунтоване обмеження доступу до публічної інформації; порушення термінів розгляду звернень громадян; незабезпечення прав громадян на особистий прийом, а також на особисту участь при розгляді зави чи скарги.
Окремо звернули увагу на додержанні прав цивільних осіб, які постраждали від збройного конфлікту та права людини не бути підданою катуванню, жорстокому, нелюдському або такому, що принижує її гідність, поводженню чи покаранню.
Після завершення виступів була проведена сесія питань-відповідей, під час якої представники Уповноваженого надали відповіді на всі питання учасників.