Про Академію

Меню

У Хмельницькому інституті МАУП відбувся науково-практичний семінар з елементами тренінгу «Українська жестова мова як важливий засіб соціальної взаємодії: психологічні аспекти комунікації та адаптації»

26 Вересня 2025 14:15

23 вересня 2025 року відбувся науково-практичний семінар з елементами тренінгу «Українська жестова мова як важливий засіб соціальної взаємодії: психологічні аспекти комунікації та адаптації» для студентів-психологів 1 курсу денної форми навчання бакалаврату та магістратури спеціальності Психологія.

Даний захід в Інституті проводиться щорічно в період Міжнародного тижня глухих людей та жестової мови. Метою наукового заходу було: розкрити значення української жестової мови як особливого та необхідного засобу для налагодження міжособистісних взаємовідносин, подолання бар’єрів спілкування та створення умов для адаптації осіб з порушенням слуху.

Модератором науково-практичного семінару з елементами тренінгу виступила Валентина Олійник, завідувач кафедри психології, к.пед.н., доцент. Привітала учасників заходу Валентина Парандій, директор Хмельницького інституту МАУП, яка зазначила про важливість проведення такого науково-практичного семінару для формування професійної компетентності майбутніх психологів. Вона підкреслила, що сучасний фахівець повинен володіти не лише теоретичними знаннями, а й практичними навичками ефективної взаємодії з різними категоріями населення, зокрема з людьми, які мають особливі потреби. Директор акцентувала увагу на тому, що знання української жестової мови відкриває нові можливості для професійної діяльності психолога, сприяє розвитку емпатії, толерантності та формує високий рівень соціальної відповідальності. Вона наголосила, що Інститут і надалі підтримуватиме подібні ініціативи, оскільки вони сприяють підготовці конкурентоспроможних, чутливих до потреб суспільства та готових до викликів сучасності спеціалістів.

Лекторами-доповідачами виступили фахівці, які мають великий досвід у даній сфері: Тетяна Журкова, голова Всеукраїнської ради перекладачів жестової мови Всеукраїнської громадської організації інвалідів «УТОГ» та завідувачка Центру української жестової мови (м. Київ); Наталія Ніколенко, голова Хмельницької обласної організації Українського товариства глухих; Ольга Майор, соціальний педагог Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33; Алла Мельничук, практичний психолог Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33; перекладач Хмельницької спеціальної загальноосвітньої школи №33; Марія Яремчук, викладач кафедри психології Хмельницького інституту МАУП, бенефіціар Хмельницької обласної організації Українського товариства глухих. Завдяки їхньому професіоналізму та практичним прикладам студенти змогли відчути важливість теми на реальних життєвих ситуаціях, а також розширити уявлення про специфіку комунікації з нечуючими людьми.

Семінар поєднав теоретичний і практичний компоненти: студенти ознайомилися з основами української жестової мови, психологічними особливостями адаптації та комунікації осіб із порушеннями слуху, а також отримали можливість спробувати свої сили у виконанні елементарних жестових виразів. Практична частина у формі тренінгу дозволила відчути, наскільки важливим є розвиток емпатії, толерантності й професійних комунікативних навичок у майбутніх психологів.

Важливим підсумком роботи семінару стала ухвалена резолюція: з другого семестру для студентів-психологів 3–4 курсів буде запроваджено факультатив з вивчення жестової мови. Більше того, при оновленні освітньо-професійної програми «Психологія» на рівні бакалаврату цей курс буде введено як вибіркова дисципліна, що свідчить про сучасний підхід до професійної підготовки майбутніх фахівців.

Отже, науково-практичний семінар з елементами тренінгу не лише розширив світогляд студентів-першокурсників, а й заклав основу для подальшого системного вивчення жестової мови в освітньому процесі. Він показав, що оволодіння навичками невербальної комунікації з людьми, які мають особливі потреби, є не просто додатковою компетенцією, а необхідною складовою професійної культури сучасного психолога. Володіння жестовою мовою відкриває можливості для розуміння, підтримки та допомоги, а також слугує засобом подолання соціальних бар’єрів і створення умов для повноцінного соціального включення осіб з порушенням слуху.

 

Більше фото за покликанням: https://www.facebook.com/media/set/?vanity=himaup&set=a.1384326563695544&locale=uk_UA